آیا این سخن
حضرت زهرا(س) به امام علی(ع) مستند است که ایشان فرمودند: تنها دو دست
بریده فرزندم عباس برای شفاعت ما در روز قیامت کافی است؟
ابتدا باید گفت که حضرت عباس(ع)، فرزند تنی حضرت زهرا(س) نبوده و نیز بعد از شهادت حضرتشان به دنیا آمدهاند.
روایت مورد نظر نیز در منابع و مقاتل معتبر مشاهده نشد، اما ملا آقا
دربندی(متوفای 1286 ق) در مقتل خود – که از نگاه اندیشمندان دانش حدیث،
مقتل معتبر و قابل استنادی به شمار نمیآید – برای اولین بار، آن هم بدون
ارائه سند و تنها به نقل از فرد ناشناسی که مورد اطمینان او بوده است،
چنین روایتی را نقل کرده است: «إذا صار یوم القیامة
و اشتد الأمر على أهل المحشر بعث رسول الله(ص) أمیرالمؤمنین(ع) إلى
فاطمة(س) لتحضر مقام الشفاعة. فیقول أمیرالمؤمنین(ع) یا فاطمة، ما عندک من
أسباب الشفاعة و ما ادّخرت لأجل هذا الیوم الذی فیه الفزع الأکبر. فتقول
فاطمة(س): یا أمیرالمؤمنین، کفانا لأجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من
ابنی العباس»؛[1]
وقتی روز قیامت برپا میشود و شرایط برای تمام مردم دشوار میشود، پیامبر
خدا(ص)، توسط امام علی(ع) به حضرت فاطمه(س) پیغام میدهد تا برای شفاعت
حاضر شود. علی(ع) به فاطمه(س) میگوید: ای فاطمه! از اسباب شفاعت چه چیزی
نزد توست و برای امروزی که سختترین روز است، چه چیزی ذخیره کردی؟!
فاطمه(س) پاسخ میدهد: ای امیر مؤمنان! در جایگاه شفاعت، تنها دو دست قطع
شده فرزندم عباس برای ما کافی است. به هر حال؛ روایت
موجود در پرسش، از دیدگاه دانش حدیث مورد پذیرش نیست، اما بیان این نکته
نیز ضروری است که تمام شهیدان از مقام شفاعت برخوردارند و حضرت ابوالفضل
العباس(ع) نیز از برترین شهیدانی است که بر جایگاه برترین شفیعان خواهد
نشست، چنانچه امام سجاد(ع) فرموده است: «براى عبّاس، نزد خدای تبارک و تعالى، منزلتى است که همه شهدا در روز قیامت، به او رَشک میبرند».[2]
[1].
دربندی، أسرار الشهادة، ص 339 به نقل از: انصارى زنجانى خوئینى، اسماعیل،
الموسوعة الکبرى عن فاطمة الزهراء(س)، ج 24، ص 171، قم، دلیل ما، چاپ
اول، 1428ق.
[2]. شیخ صدوق، الأمالی، ص 462، انتشارات کتابچی، تهران، 1376 ش
[ بازدید : 96 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]