باسلام خدمت همشهریان محترم
در پاسخ به ابراز نارضایتی بعضی از
همشهریان محترم ازمصیبتهای بعد ازمصیبت درگذشت افراد یعنی تجملات ومراسم
های مختلف وشام ونهار روزاول وهفتم به اطلاع می رسانیم که هیئت امنا
وکانون فرهنگی مسجد جامع هیچ نقشی درجزئیات این مراسم ازجمله نوع برگزاری
مراسم ندارد وتصمیم گیری با نزدیکان متوفی است و قبلا نیز تذکراتی در این
رابطه به عرض عزیزان رسید ه است ازجمله کم کردن کارهایی که موجب زحمت
وازار واذیت مصیبت دیدگان میشود مجددا بعضی ازانها راتقدیم مینماییم تا
انشاالله عملی گردد
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور
حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آنها است. و موجب تسکین قلوب
بازماندگان میگردد. در آموزههای دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت
خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزههای دینی استفاده
میشود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آنها
به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد میشود. بر این اساس برگزاری
مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به
عمل میآید، از سنتهای پذیرفته شده بوده و هست. وعرفی است یعنی به اصطلاح
مردم رسم است وریشه روایی ندارد بنا بر این زودتر یا دیرتر گرفتن ان
اشکالی ندارد . این گونه مراسم یک رسم عرفی است که به خاطر تعظيم و احترام
ميت گرفته مي شود و مبنای شرعی ندارد.
2. برگزاری این مراسم با دستورات
شرع مخالفت و ناسازگاری ندارد بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین خالی باشد
با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ
است .
3. در روایات فراوانی سفارش شده برای اموات خود هدیه بفرستید و
در توضیح هدیه آن را به دعا و قرائت قرآن و خیرات و مبرات معنا کرده اند و
برگزاری این مراسم تامین کننده این هدیه است .
4. برخي از فقيهان از
رواياتي كه توصيه به بردن غذا براي نزديكان ميت تا سه روز مي كند. از جمله
روايتي كه پيامبر اكرم كه به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از مرگ
جعفر بن ابي طالب مي فرمايد كه با عده اي از زنان به خانه اسماء بنت عميس
برود و براي آنها تا سه روز غذا ببرند. استفاده كرده اند كه حد عزاداري
براي ميت تا سه روز مي باشد. (حدائق الناضره , ج 4, المحقق البحراني).
در
روايتي از امام صادق (علیه السلام) آمده است بيشتر از سه روز عزاداري و
نشستن در ماتم جايز نيست مگر زوجه كه تا انقضاء عده برايش جايز مي باشد.
(وسائل الشيعه , ج 2, ص 914, انتشارات المكتبه الاسلاميه).
سنت
بزرگداشت «اربعین» و گرفتن مراسم چهلم ، در میان پیشوایان دین، تنها برای
سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام مرسوم و مورد توصیه و تاکید
است و آن نیز به دلیل عظمت واقعه کربلا می باشد.
سخنی از مرحوم علامه محمد حسین طهرانی در این رابطه
متأسّفانه
امروزه رسم بر آنست كه براي فرد متوفّي مجالس يادبود (در هفتم و چهلم و
سال و غيره) ميگيرند و هيچ داعي و نيّتي جز رعايت شؤون و شخصيّات و مصالح و
منافع دنيوي بازماندگان و يا افراد ذي نفع در اينگونه امور وجود ندارد.
آنچه كه از سنّت رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم و اوصياي گراميش
براي ما بجاي مانده است، فقط تشكيل مجالس ترحيم به مدّت سه روز ميباشد نه
بيشتر!
بنظر ميرسد تجديد خاطر ه و ياد متوفّي در رأس هر سنه با
تشكيل مجالس پر زرق و برق و تبليغات بيش از آنكه موجب ترحيم و مغفرت براي
آن فرد باشد، وسيلهاي جهت ابراز و اظهار و استمرار حيات و شؤونات شخصيّه
دنيويّه و اهواء باطله و كسب منافع دنيوي باشد. آن مسكين در آن دنيا دارد
به كارها و كردار خود در دنيا حساب پس ميدهد، و افرادی در اين دنيا از
وجهه و شؤون پوشالي و اعتباري او براي خود كسب آبرو و حيثيّت مينمايند!
توضيح مطلب به اين مقدار كافي بنظر ميرسد و العاقل يكفيه الإشارة